اطلاعات عمومیبرای شرکت در مسابقه کلیک کنید

9 خوراکی مهم برای جلوگیری از سرطان

9خوراکی که برای به دور ماندن از سرطان کمک می کند

 

پیشگیری از سرطان

 تغذیه صحیح از جمله بهترین روش ها برای مقابله با تکثیر سلول های سرطانی و همچنین پیشگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک است. 
 

 یکی از نکات کلیدی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان های مختلف، تامین نیازهای غذایی سلول هاست تا در وضعیت مطلوب سلامتی بوده و توانایی مقابله با عوامل بیماری زا و آسیب زا را داشته باشند. برای تحقق این مسئله لازم است تا برنامه غذایی متعادلی رعایت گردد که انواع ترکیبات آنتی اکسیدانی و مولکول هایی که تاثیر مثبت بر علیه رادیکال های آزاد دارند در آن گنجانده شود.

گرچه تا به حال هیچ از تحقیقات علمی ثابت نمی کنند که تغذیه می تواند به طور کامل از ابتلا به سرطان پیشگیری کند اما مشخص شده که بعضی خوراکی ها حاوی آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و ترکیبات فیتو شیمیایی هستند که نقش محافظ در برابر سلول های بیماری زا دارند.

کلم بروکلی

 


این کلم سبز رنگ که در همه جای دنیا شناخته شده است منبع ترکیباتی به نام سولفورافان و ایزوتیوسیانت است که به توقف تکثیر سلول های سرطانی بدخیم در نخستین مراحل بیماری کمک می کند. بر مبنای تحقیقی که اخیرا انجام شد سولفورافان عملکرد ضد سرطانی دارد که سلول های سرطانی را از بین می برد اما آسیبی به سلول های سالم نمی رساند.

کلم بروکلی می تواند در کاهش علائم سرطان های خون، پروستات، کولون، سینه، کبد، مثانه، استخوان، پانکراس و پوست مؤثر باشد.

گوجه فرنگی


گرچه گوجه فرنگی کاربردهای متعددی در آشپزی دارد اما منبع غنی از لیکوپن محسوب می شود که این ماده به کاهش علائم سرطان های مختلف کمک می کند. مقدار بالای آنتی اکسیدان های آن نیز مانع از عملکرد رادیکال های آزاد می شود که این مولکول ها اگر تجمع پیدا کنند می توانند آسیب های اکسایشی ایجاد کنند. ترکیبات مفید گوجه فرنگی در کاهش خطر سرطان ریه، پروستات و تخمدان مؤثر است.

گردو


محققان دانشگاه تگزاس آمریکا به این نتیجه رسیده اند که مصرف روزانه دو عدد گردو می تواند به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. مقدار زیاد اسیدهای چرب امگا 3، آنتی اکسیدان ها و فیتوسترول رشد سلول های سرطانی را کند می کند و مانع از پیشرفت سریع بیماری می شود.

چای سبز


ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی چای سبز از آسیب های سلولی محافظت می کند و این نوشیدنی را ماده طبیعی عالی برای مقابله با سرطان های مختلف تبدیل کرده است.

روغن زیتون


روغن زیتون با کیفیت تاثیرات مثبتی دارد که مانع از فعالیت ژن عاملیشرفت تومورهای سرطانی می شود. به علاوه، سرشار از پلی فنول های فعال است که از آسیب های اکسایشی و التهابات پیشگیری می کند.

میوه های قرمز


توت فرنگی، تمشک، زغال اخته و گیلاس جز میوه هایی هستند که سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی بوده که تاثی منفی رادیکال های آزاد را خنثی می کنند. همچنین مصرف آنها ترکیباتی را به بدن می رساند که مانع از تکثیر سلول های سرطانی می شوند.

سیر


سیر سرشار از ترکیباتی به نام پلی فنول، آسیلین و کورستین است که عملکرد سلول های سرطانی را خنثی کرده و مانع از تکثیر آنها می شود. این ماده غذایی می تواند از بروز بسیاری از سرطان ها پیشگیری کند.

انار


این میوه خوشمزه منبع غنی از آنتی اکسیدان هاست که خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد و پیشرفت سلول های سرطانی را متوقف می کند.

ماهی های دریایی


ماهی تن، آزاد، ساردین و قزل آلا جز ماهی دریایی هستند که مقدار امگا 3 موجود در آنها نه تنها به سلامت سیستم قلبی عروقی کمک می کند بلکه در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها به خصوص سرطان کولون، پروستات و سینه مؤثر است.



موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت ، 9 خوراکی مهم برای جلوگیری از سرطان ، ،

برچسب‌ها:
[ سه شنبه 12 آبان 1394برچسب:, ] [ 20:14 ] [ مرتضی ]
[ ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد